indianvilag
indianvilag
..:Men:..
 
..:Bejelentkezs:..
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
..:Elsz:..
 
..:ltalban:..
 
..:Ruhzat,eszkzk:..
 
..:Indin konyha:..
 
Szmll
Induls: 2007-03-08
 
Szavazs
Mi legyen mg az oldalon?

Tbb kp
Tbb cikk
Zenk
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
Az amerikai kontinens nagy vallsi civilizcii
 Elfeledett vallsi kultrk




1. Az amerikai kontinens nagy vallsi civilizcii
 

A vilg legjelentõsebb, komoly trsadalmi, gazdasgi s mûveltsgi alapokkal br kori vallsai idõtll kpzõdmnyeknek bizonyultak. Idõtllnak vagy abban az rtelemben, hogy rendszerk - jelentõs trtneti vltozsokon tesve - ma is l, vagy gy, hogy e rgi hitrendszerek elemei bepltek ksõbb keletkezett vallsok vilgba. gy India s Kna hite a rgi 'birodalmi' vallsi vilg rkse, az kori Kzel-Kelet, Grgorszg s Rma vallsa viszont a zsid-keresztny-muszlim vilgvallsok fejlõdsnek folyamatban õrzõdtt meg. Meglehetõsen kicsi teht azoknak a 'magaskultrknak' a szma, amelyek nem csupn maguk tûntek el nyomtalanult a trtnelem viharaiban, hanem vallsi hagyomnyaikbl is csupn emlkek, tredkes adatok maradtak az utkorra.

Ha teht elfogadjuk az 'elfeledett vallsok' fogalmt, elsõsorban az amerikai kontinens egykor virgz birodalmainak hitt kell rtennk ezen, amelyek jszervel nyomtalanul tûntek el azokkal a npekkel s llamokkal egytt - klnbzõ trtneti okok kvetkeztben - amelyek ltrehoztk õket. Nem az jvilg 'trzsi vallsainak' sokasgrl van most persze sz: a maja, a toltk-aztk s az inka kultra egykori vallsi vilga bonyolultsg, szervezettsg, ritulis s mitolgiai kidolgozottsg tekintetben az vilg nagy folyamvlgyi kultrival, a mai 'vilgvallsokkal' vagy azok szellemi elõzmnyeivel volt valaha egyenrang. Az idõben legkorbbi ezeknek a rendszereknek a sorban a maja valls, amely a mai Mexik dli rszn, Guatemala, Honduras terletn virgzott csaknem egy vezreden t, a Kr. u. 4. s 14. szzad kztt, virgkornak rgszeti, mitolgiai s kultikus emlkei pedig elsõsorban a Yukatan flszigetrõl ismertek. A maja valls a teolgiai absztrakci magas szintjre eljutott termszetvalls volt, erõs termkenysgi s asztrlis vonsokkal, alaposan kidolgozott mitolgival s rtusvilggal. Itzamn, a vilgot alkot fõisten llt a pantheon ln: õ a nap s az g, az rs s a naptrkszts ura. A tbbi nagy istenek gi jelensgek megszemlyestsei vagy vegetcis istenek, akik egy hrom rgibl ll kozmoszban gyakoroljk hatalmukat. Az embert az letet szimbolizl kukoricacsõbõl alkotjk meg az giek s õk gondoskodnak - esõ, j terms biztostsval, az embereknek a mestersgekre s a tudomnyokra val felksztsvel - fennmaradsrl is.

Mindezekrt a jttemnyekrt a maja np buzg llat- s nvnyldozatok bemutatsval hdolt az gieknek. Az istenek otthonul lpcsõs piramisokat ptettek, amelyekben a teokratikusan szervezett nll vrosllamok npe a nagyhatalm papsg kzvettsvel ajnlotta fel ldozatait. Az isteneknek hdoltak szent labdajtokok ûzsvel is, az gitestek mozgsnak, megfigyelsnek pedig nagy jelentõsget tulajdontottak. Hittek a llek hall utni letben, abban, hogy az arra rdemesek az gi, isteni vilgba kerlhetnek. Szent hagyomnyukat a majk bonyolult, hieroglifikus rsrendszerben rktettk meg; ez az anyag a spanyol hdts idejn zmben megsemmislt, szmos megmaradt szveg pedig mg ma is rtelmezhetetlen. A szent, mitolgiai irodalom egyetlen fontos darabja maradt fenn: ez a 'Popoh Vuh', amely a maja npek mtikus trtnetnek foglalata. A maja kultusz ln bizonnyal tuds papok lltak, hiszen egsz vallsi vilguk jelentõs matematikai, termszetismereti, fõleg pedig csillagszati tudsrl tesz bizonysgot. Alighanem ritulis meggondolsok alapjn ez a np alkotta meg az kori vilg legsszetettebb, igen pontos megfigyelseken alapul naptri rendszert, amelynek alapja termszet- s napimdatuk volt. Hromfle idõszmtst is hasznltak: a Nap, a Hold s a Vnusz mozgsa szerint egyarnt szmoltk az idõt, amelynek kezdõpontja a vilg teremtsnek ltaluk kalkullt ideje volt. A maja valls vilgt nem hdt vagy misszionl erõszak puszttotta el: maga a kultra enyszett el a 14. szzad vgre, npe pedig 'megfeledkezve' õsei civilizcijrl, htrahagyva templomait s vrosait, eltûnt az õserdõk kifrkszhetetlen rengetegben

A majk bks, jmbor, 'tudomnyos' hithez kpest sokkal harciasabb az a vallsi kultra, amelyek Kzp-Amerika msik nagy birodalmi kultrja a toltk-aztk hozott ltre. Az ebbe a krbe tartoz, eredetileg nomd trzsek a Kr. u. 1. vezred derektl hullmokban rkeztek Kzp-Mexik terletre, ahol virgz vrosokat, majd nagy birodalmakat teremtettek. A toltk, nahuatl, aztk trzsek mitolgijnak fõistene Kvecalkoatl, a 'Tollaskgy', egyszerre gisten, a teremts ura, az elvont gi erõk birtokosa s kultrhrosz, a civilizci megteremtõje, npnek vezetõje is. A hatalmas istenek sorba mellette g s csillagistenek, az esõ, a szl, az gtjak urai tartoznak, de ura van a tûznek, a kukoricnak, a csrz vetsnek, a vrosfalaknak vagy a muzsiknak is. Az aztk valls egyik kzponti alakja Tlalok esõisten: õ a fld termkenysgnek patrnusa, de egyben az alvilg ura is. A leggazdagabb kultusz azonban az aztk vilgban Huicilopocstli alakjt veszi krl. Õ az aztk trzsek õsi vdistene, de egyben nap-, termkenysg s hadisten is, akinek feladatai kz tartozik a rendezett, szfrikusan felptett vilg mûkdsnek biztostsa. Ezt a clt csak lland, szakadatlan ldozatok bemutatsa rvn lehet elõsegteni: a papi vezets alatt ll aztk trsadalom fõ clja ppen ez, az ldozat folytonossgnak biztostsa. Az isteneknek lpcsõs piramis-templomokban hdolnak, amit pedig felajnlanak az isteneknek, az - termny s llatldozatok mellett - maga az elven ember. A templomterlet minden egyes vros vagy kultikus kzpont esetben tbb funkcit is ellt: az oltrok s az istenszobrok flki mellett a papok hzait, az iskolt, a szent labdajtkok plyit is egyetlen pletegyttes rszeknt talljuk meg. A vilg nagy vallsi kultri sorban egyedl az aztkra jellemzõ a tmeges emberldozat: hadifoglyok tzezreit ldozzk vente az istenek 'tpllsra' s 'engesztelsre' s maguknak az aztk vrosllamoknak az lland hbori sem ms, mint a szksges 'emberanyag' biztastsa miatt folynak. Az eleven ember felldozsnak leggyakoribb formja a szv kitpse s a lenyugv nap fnyben val felmutatsa: a spanyol hdtk rkezsekor mg Tenochtitln szentlyeiben naponta szzval, ezrvel mutattak be ilyen ldozatot, de az isteneknek szntak megnyzsa, elgetse, vzbefolytsa sem szmtott kivtelesnek. A npi hitvilg a hivatalos vallsossgnl sokkal szeldebb: a szoksok, a hagyomnyok alapjn dntõen a kukorica tiszteletre alapoz termszet- s termkenysgkultusz alkotja a lnyegt.

Nem csupn az istenek vilga alkot jl tagolt s igen vrszomjas trsadalmat, hanem maga a vilg is igen sszetett, bonyolult ptmny az aztk nzet szerint. A szmtalan gi s alvilgi szfra kzl a holtak birodalmnak hrom 'vilga' a legfontosabb. A legteljesebb gi boldogsg az isteneknek felldozottakra s a harcban elesett harcosokra vr; ms helyen vannak az 'isteni' kzelsgt jelzõ balesetekben, termszeti csapsokban s betegsgekben elhnytak, ismt mshol pedig a tbbi ember. Igen szigor erklcsi elvek jellemzik az aztk vallst: az aszkzis, az nsanyargats mindennapos, a vtkek szma temrdek, a bûnk slyossga s a kiszabhat bntets pedig annak a mrtkben nvekszik, minl elõkelõbb - papi, nemesi rendû - valaki. A majkkal ellenttben - br vallsi kalendrium itt is van - az aztkok hitben a mitolgiai irodalomnak vagy a tudomnyos vizsgldsnak alig van szerepe. A mindennapi hitlet a ritus kr szervezõdik, az a mitolgiai s irodalmi hagyomny pedig, amely tllte a spanyol hdts idejt, alig szmottevõ. Nhny jellegzetes vallsi szoksrl azrt tudunk: ismertek egyfajta 'vzkeresztsget', megtisztulsi szertartst s a bûnk nyilvnos megvallst, nnepeik kzponti esemnyei pedig - a gyakran vrre menõ, halllal, felldozssal vgzõdõ - szakrlis labdajtkok voltak, amelyekhez az gitestek mozgsval sszekapcsold hiedelmek ktõdtek. Az aztk vallsi vilg sszeomlst Cortes hdtsa idzte elõ: rvid nhny v alatt sszeomlott a birodalom, a kultra s a hitrendszer pedig spanyol szerencselovagok s misszionriusok 'hathats' kzremûkdsvel ugyancsak igen rvid idõ leforgsa alatt megsemmislt.

Nem jutott szerencssebb sorsra Dl-Amerika nagy birodalma s vallsi vilga, az inka kultra sem. Ezt a vidket - Peru szaki rsztõl Chile hatrig, a tengerparton s az Andok hegyei kztt - kecsua indin npek laktk, amelyek Kr. u. 1200 krl a Titicaca t krnykn fejlett civilizcit teremtettek. Br a mtikus hagyomny egy korbbi vallsi vilg emlkt is õrzi, maga az inka birodalom s vallsa akkor szletett meg, amikor a flig legends kirly s flisten, Manco Capac megteremtette a naptisztelet szellemben szervezett orszgt. Az inka vallsi vilg alapeszmje a napisten, Inti tisztelete, akit a birodalom tvoli vidkein ms-ms alakban s nven is imdnak. Magnak a birodalomnak a teokratikus gondolat volt a szervezõelve: az 'inka', mint istenkirly a Nap fldi msaknt vagy gyermekeknt uralkodik npn, az istenek teremtõ s kormnyz vilgban pedig hasonl szigor hierarchia rvnyesl. Van az inka birodalom vallsi letben egy titokzatos, elvont, teremtõ isten is: Virachocha az, az 'gi Atya', akit a viharos tenger hullmaival azonostanak. A ksõi mitolgiai spekulci szerint az õ fia Inti napisten; mg neki gyakorlatilag csak mitolgija van, kultusza pedig nincsen, addig a napimdat az egsz birodalom vallsi letnek alapja. Virachocha teremtõ r: a vilgot kezdetben risokkal npestette be, majd azokat elpuszttva megalkotta az embert, az eget s a szivrvnyt, mint a vilg legfontosabb 'szereplõit'.

A tenger- s gistenek llnak teht a pantheon ln, a fld porbl teremtett ember rendeltetse pedig pusztn annyi, hogy engedelmeskedjen az uralkodnak, mint fldi istennek, szertartsaiban pedig szolgljon az gi isteneknek. Igen jellegzetes, hogy az Andok termketlen vidkn lõ kecsua np vallsi vilgban a termkenysg- s vegetci-kultuszok jelentõsge csekly: sokkal fontosabb azoknak az asztrlis s termszeti erõknek a kultusza, amelyek - 'kozmikus rtelemben' - megszabjk az emberi let lehetõsgeit egy kietlen s zord vilgban. A vilg 'huack', szellemi lnyek sokasgnak az otthona: fk, forrsok, kvek vlnak isteni erõk hordozjv ebben a vallsi szemlletben. Vdõszelleme van az egyes trzseknek, nemzetsgeknek, sõt az uralkodk mumifiklt tetemnek is, az g s a fld, a villmls, a mennydrgs s a fldrengs pedig mindent that s letre, termkenysgre serkenti a vilgot. Az inka felfogsban ktfle tlvilg van: az egyik a napisten vilga, amely meleg s fnyes, a msik viszont a hideg, a fagy, a sttsg birodalma. A tlvilgi let a fldi let folytatsa: azt a 'rendet' õrzi, amely a fldi vilgban is rvnyeslt.

Az inka vilg vallsi nnepei a termszet, a vegetci fordulihoz kapcsoldnak. Az isteneknek bemutatott ldozat tel s ital; igen ritka az llatldozat, az emberldozat szoksa pedig alig bizonythat. Az istenek, elsõsorban a napisten tiszteletre az inka vilgban szentlyeket emeltek, amelyek kzl a szent tûz oltalmazsra szolgl templomok a legfontosabbak. A templomok zme fld alatt van vagy terraszos ptmnyek tetejn: minden szakrlis ptmny ltestsnek lthat alapelve a napra val tjols, a nap fnynek alkalmas befogadsa vagy kizrsa. Az inka valls vilga egy tekintetben mindenkppen klnleges: mivel e birodalom kultrja nem alkotott az emberi kzlendõ pontos lejegyzsre alkalmas rst, hanem csupn egy egyszerû memriaptl jelrendszert (kipu-rs), ez a vilg egyedli, kizrlag orlisan ltezõ vallsi nagykultrja. Pusztulsa is dbbenetes gyorsasggal kvetkezett be: a spanyol hdtk nhny v leforgsa alatt megsemmistettk a birodalmat, a misszionriusok vtizedek alatt a hitvilg hagyomnyt; az inka valls tartalmrl folklr-anyag s misszionriusi beszmolk, valamint a trgyi emlkek alapjn van nmi tudomsunk.
 

2. A smnizmus vallsi kultri
 

A 'trtnelem nlkli npek' vallsi vilgban taln a legkidolgozottabb, legegysgesebb vallsi modellt a smnizmus formi jelentik. Az Eurpa keleti, zsia szaki s kzpsõ rgijban s szak-Amerikban lõ, zmben vadsz vagy nomd llattart npek kzs hitvilgrl van ebben az esetben sz, amely a vilgvallsok s a magaskultrk perifrijn sok vezreden keresztl megõrizte nllsgt. A smnizmus, mint alapvetõen egysges vallsi kultra eltûnse - szemben a kzp- s dl-amerikai vallsi rendszerek gyors megsemmislsvel - vezredes folyamatnak bizonyult; kivlt oka lehetett az letmd megvltozsa, a civilizcis fejlõds, de egy-egy np eltûnse, idegen hdtk uralma al kerlse vagy a vilgvallsok - elsõsorban a keresztnysg, a buddhizmus s az iszlm - misszionl hatsa is. A smnhit egyes elemei viszont vallsvltsok utn is fennmaradtak: a npi hiedelemvilgban ltek tovbb, de - mint mondjuk a tibeti s a mongol buddhizmus esetben - magba a 'gyõztes' hitrendszer tantsba s ritusrendjbe is beilleszkedhettek. Egykor a finn-ugor npek, gy a keresztnysg felvtele elõtti magyarsg õsvallsa is smnhit volt, amelynek emlkt a folklr vilga õrzi. Eredeti, tiszta formjt tekintve mindenesetre a smnhit a 20. szzadra gyakorlatilag eltûnt; egyedl a szibriai kis npek krben - urali, altji npcsoportok, burjtok, szamojdek - talljuk mg meg ennek a vallsi formnak nhny milli kvetõjt.

A smnizmus gykere az õsi animizmus s mgia elemeinek sszekapcsolsa, az emberi s a szellemi vilg kztti kapcsolattarts biztostsa, arra termszetfeletti mdon kijellt mdiumok, smnok kzremûkdsvel s a totemizmus, klnsen az llatkultusz hiedelmeinek felhasznlsval. A valls lnyege teht ebben az esetben a szellemlnyek s az emberi kzssg kztti kapcsolattarts ritulis technikjnak kimunklsa s mûkdtetse; a vallsi tevkenysg kzponti alakja ennek a sajtos 'mestersgnek' a tudja, a smn. A smn teht - a rgi magyar vallsi vilgban a tltos - emberfeletti tudomnnyal rendelkezõ szemly, akinek az gi s alvilgi erõkkel val kapcsolatteremts a feladata. Ennyiben alakjt a valamennyi termszeti np vilgbl ismerõs varzsl megfelelõjnek is tekinthetjk: egyedi, megklnbztetõ jegye leginkbb az, hogy nem nszntbl, hanem magnak a szellemi vilg kivlasztsnak a knyszere alatt vgzi feladatt, tevkenysgnek eszkzei s az alakjt krlvevõ mitolgiai hagyomny pedig az egysgessg s a nagyfok szervezettsg jegyeit mutatja. gy csak rendkvli ember lehet alkalmas arra, hogy smn lehessen: erre a szerepre szletni kell. A leendõ smn mr kisgyermekknt elt a tbbiektõl: patolgis tneteket, rvlsi hajlamot mutat, 'klns gyermek'. Ltomsok gytrik, termszetfeletti lnyekkel tallkozik, sõt azok alkalmanknt magukkal is ragadjk. Gyakori az is, hogy a leendõ smn testi adottsgknt is magn viseli a szentsg jegyeit: tbb foga vagy ppen 'farkasfoga' ('tltosfoga' van, farokcsonkja, kezn hat vagy ht ujja, esetleg - a hiedelem szerint - a szoksosnl tbb bordacsontja. Erre a rendkvlisgre emlkeztet a smn felszerelsnek egyik fontos darabja, a hatujj smnkesztyû is, amelyet szinte minden szibriai np hagyomnyban megtallunk. A karizmatikus kivlasztottsg s alkalmassg bizonytka az is, hogy a smn nem tanuls ltal, hanem lmban jut tudomnyhoz, amikor a szellemek - tmenetileg magukkal ragadjk a tlvilgra.

A hiedelem szerint a szellemek a smnjelltet gyakran feldaraboljk, hogy meggyõzõdjenek rla: testben valban feles szm csont van-e s kiprbljk azt is, teste s lelke valban kpes-e elvlni egymstl. Ettõl a prbtl fogva a smn rendkvli kpessgek birtokosa: vihart tmaszt, fldbe rejtett kincset tall meg. Fõ tevkenysge az 'istenekkel', az llatõskkel, a holtak lelkeivel, az rt s segtõ szellemekkel val rintkezs. Kpessgei kz tartozik az tvltozs: bikv, tltoslv vltozik, replni kpes. A zene s tnc ltal is stimullt szertartsban a smn lelke kilp testbõl: megmssza a vilgft, amely az eget, a fldet s az alvilgot sszekti: erre utal fontos szertartsi kellke, a ltra is. Gyakori feladata az orvosls, mint 'halottlt' pedig a szellemvilg zeneteit tolmcsolja az emberek, az emberek kvnsgt a szellemek fel. Rvletben a tltos, a smn a np llatõsv vlik, lelke annak lelkvel vlik azonoss: innen van az, hogy a szertarts sorn agancsot, llatbõrt, maszkot visel s birokra kel az rt erõkkel.

A smnizmus jellegzetes vonsa istenfogalmnak hatrozatlansga, bizonytalansga. Pantheonjban vannak szemlyes 'reg' istenek, llatõsk, megszemlyestett termszeti erõk, gitestek, de megtalljuk ugyanitt a holtak lelkeit is. A szellemi lnyek alakja igen vltozatos; a nevek s a szereplõk trzsenknt, npenknt vltoznak, m a teljes hitvilg keretei kztt jl meg is feleltethetõk egymsnak. A smnhit klnsen fontos szerepet szn a gazdaszellemeknek: õk az egyes ember mellett vannak s amolyan 'õrangyalknt' oltalmazzk 'gazdikat'. A smnizmus vallsi hagyomnya kzs gykerû kozmolgiai vilgszemlletet is hordoz. Nzete szerint a vilgegyetem hrmas tagols, hrom szintû, korong alak kpzõdmny. Kzppontjban ll a 'vilgfa' vagy 'vilgtengely', az 'arbor mundi' vagy 'axis mundi', amely elvlasztja, de ssze is kti a felsõ, a kzpsõ s az als vilgot. A felsõ vilg az gitestek, a j szellemek birodalma, a fõisten vagy fõistenek otthona. A smnnak kpesnek kell lennie arra, hogy megmssza a vilgfa gbe emelkedõ trzst ('az gig rõ ft'), hiszen csak gy tud rintkezni az giekkel. A kzpsõ vilgban lnek az emberek, llataikkal s a kzjk ereszkedõ vagy kapaszkod - segtõ vagy rt - szellemekkel egytt. Az als vilg a gonosz szellemek s a holtak lelkeinek birodalma: a smnnak alkalmanknt a vilgfa gykerein ide is le kell ereszkednie, hogy vgezni tudja a maga dolgt.

A smnizmus 'mitolgija' maga is sajtos, szokatlan kpzõdmny. Nhny teremtselbeszlst s kozmolgiai trtnetet leszmtva ugyanis ezeknek az elbeszlseknek nem az istenek, hanem maga a smn a fõszereplõje. A trtnetek egyik csoportjt a smnkivlaszts s a smnavats esemnyeinek feldolgozsai adjk, rzkletes kpekkel rva le az egyes 'smn-prbkat', amikor a jelltet a szellemek stben fõzik, kemencben hevtve llõn kovcsoljk vagy ms, vlogatott mdokon gytrik. A mitolgiai anyag msik, nagyobb s sznesebb rsze a smnok mûkdsnek feldolgozsa. Ennek kzponti tmja a smn s gazdaszelleme g- s pokoljrsainak megrktse. A smn tjai sorn szembetallja magt az istenekkel; birokra kel a ront erõkkel vagy csellel, furfanggal ri el clja, eszkzli ki az emberek kvnsgainak teljeslst, alkalmanknt pedig prharcot folytat ms, vele rivalizl smnokkal is. A nagy mitolgiai rendszerekben is feldolgozott tmk egsz sora bukkan fel gy, annyi eltrssel, hogy a fõhõs a smn, akinek szerept a 'klasszikus' mtoszforma kultrhroszaihoz lehet a leginkbb hasonltani.

A smnszertarts ritulis rendje aprlkosan kidolgozott. A szellemeknek llat-, termny- vagy telldozatot mutatnak be, az esemny cscspontja azonban a 'smntnc' alkalma. Zene s kzs nekls kzben a smn transzba esik: lelke eltvozik a testbõl, hogy elinduljon a vilgfa trzsn az g vagy az alvilg fel. Az esemnyhez ima s rolvas formulk kntlsa is hozztartozik, mskor meg a smn ajkn a szellemi vilg lnyei elegyednek prbeszdbe az emberi kzssggel. Nem ismeretlen az a md sem, amikor a smn jvendl vagy visszatrve az giektõl erõt ad t - kzrttellel, lehelssel, 'gi trgyak' segtsgvel - az embereknek. A smn szerepe a szertartsi feladatok kztti idõben is jelentõs: õ az a blcs tancsad, akihez kisebb-nagyobb dolgokban brki, a vezr, a trzsfõ, de az egyszerû harcosok is fordulhatnak, ha az otthon, a hzioltrnl õrztt szellem-bbktl vagy a gazdaszellemektõl nem kapnak elegendõ tbaigaztst.
 

3. A totem-vallsok alkonya
 

A totemisztikus vagy trzsi vallsok klasszikusnak szmt vilga az amerikai prri-vezet valamint Afrika, Dl-Amerika s cenia egyenltõi, õserdõs, szavanns vezetnek hitvilgai rvn van ma mr gyorsan fogyatkoz arnyban jelen vilgunk vallsi trkpn. Az ebbe a krbe tartoz hitrendszerek kvetõinek szma - maguknak az egyes nll vallsi formknak a nagy szma mellett - nem ri el a 100 millit sem. Igaz, hogy Afrikban mintegy 70 milli ember tartozik ilyen vallsi kultrkhoz, Ausztrlia trzsi vallsait viszont csak nhny ezren, az szak- s dl-amerikai kultuszokat pedig 2-3 millinyian kvetik.

Ezeknek a vallsi formciknak az alapmodellje szerint a vilg feletti uralom egy vagy nhny teremtõ isten kezben van, akiknek megengesztelse a szertartsi s ldozati let clja s akiknek tetteirõl az orlis hagyomnyban õrztt mtoszok szmolnak be. Az isteni lnyek msik csoportjt totem-õsk - llati felmenõk vagy mr-mr megistenlt hõsk alkotjk, akiknek kzbenjr segtsgtõl a j terms, a kedvezõ idõjrs, a betegsgektõl val megmenekls s a hadi siker is remlhetõ. A vilgot szellemi lnyek, dmonok sokasga is lakja: az õ semlegestsk alkalmas eszkze a mgikus szertartsok sokasga. A trzsi vallsok tbbsgben kitntetett jelentõsge van a termkenysg-szertartsoknak s az avatsi rtusoknak: cenia npei krben a vallsi let uralkod elemei ezek, de hasonl a helyzet az afrikai kontinens dli rszben lõ gyûjtgetõ s vadsztrzsek vilgban is. Nem idegen ezektõl a vallsoktl a termszet erõinek isteniknt val imdata sem: a varzsszertartsok zme is ppen erre, a termszeti trtnsek kedvezõ menetnek biztostsra irnyul.

A klasszikus totemhit a maga tiszta formjban azt a hiedelmet jelenti, amely szerint valamely npkzssg egyetlen kzs, azta szellemiv lett llat- vagy ritkbban nvnyõstõl eredezteti magt. Maga a totem sszektõ kapocs a magasabbrendû gi erõk s az ember vilga kztt, egyben pedig az õs kpessgeit, fizikai erejt adja tovbb npe szmra, a mindennapokban pedig segti is vit. Ebben a klasszikus formban a totemisztikus vallsossg a legtisztbban Ausztrlia s cenia npei kztt maradt fenn, valamint egyes szak-amerikai indin vallsi rendszerekben, a leghbortatlanabb formban pedig taln Borne s Ppua-j-Guinea belsejben, ahol a legutbbi idõkig fennmaradt egyebek kztt az emberldozat, a 'fejvadszat' szoksa, mint az idegen totemek elleni kzdelem szimbolikus aktusa, az afrikai fejlõdsben viszont az utbbi szzadokban az animisztikus vonsok bizonyultak erõsebbnek a totemisztikus szoksokkal szemben.

Afrikban taln a pigmeusok vallsi kultrja a legarchaikusabb: egy elvont teremtõ isten, a szellemi lnyek sokasga, a termkenysgi mgia s a termnyldozat elemei e np vallsossgnak ptõkvei, valamint az eredet- s teremtsmtoszok meglepõ sokasga.Mellettk a busmanok, a hottentottk, a zuluk, a jorubk s a maszjok vallsi vilga rdemel figyelmet; visszatrõ elemek ezekben a vallsokban a szakrlis tnc s zene alkalmazsa, az engesztelõ nvny- s llatldozat, a fejlett imakultra.

zsia s az ceniai trsg trzsi vallsai kzl a dajakok totemizmusa rdemel emltst, amely taln a legelevenebben õrzi ma is a mana-hit igen õsi formit. Az ausztrl õslakossg vallsi vilgt is egyrtelmûen a totemizmus uralja, a ritulis tevkenysg kzppontjban pedig a beavats, mint a totem kzssgbe val befogads aktusa ll. Jellegt tekintve hasonl lehetett cenia npeinek õsi vallsi vilga is, ma azonban a trzsi vallsok kvetõinek szma nhny tzezerre fogyatkozott, maga a hitrendszer pedig szmtalan idegen elem hatsra elvesztette hbortatlan eredetisgt.

A trzsi vallsok fokozatos eltûnse mellett bizonyos szinkretisztikus vltozsok is megfigyelhetõk - fõleg Afrikban s Latin-Amerikban.Olyan esetek ezek, amikor az õsi trzsi hagyomny s a felsznesen felvett keresztnysg hit- s rtusvilga sszeolvad, a vgeredmny pedig egy j, 'karibi' vagy 'afro-amerikai' vallsi kultra lesz: olyan, mint az umbanda Braziliban vagy a vodu Haiti szigetn. Ma mr szmos ilyen mozgalom van, kvetõik szma pedig nem sokkal kisebb, mint a 'rgi' trzsi hagyomny keretei kztt lõk.

 
ra
 
..:Trzsek,Nemzetsgek:..
 
..:Valls-Spiritualits:..
 
..:Filmek:..
 
..:Knyvek:..
 
..:Knyvek-rszletesen:..
 
..:Egyb:..
 
Milyen az oldal?
Lezrt szavazsok
 
Naptr :)
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Szavazs
Legyen (heti) knyvajnl?

Persze! J tlet!
Igen!
Mindegy...
Minek az??
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!